Sunday, August 30, 2009

Kul knappar

Jag har tidigare visat knappar som jag har gjort av cernit- och fimolera... Nu tänkte jag berätta lite närmare hur jag gör. Kom gärna med andra tips!


Spiralknapparna är inte svårare än att jag plattar till två degkluttar och lägger dem på varandra, och rulärgernalar ihop. Vad man kan tänka på är att jämna till den kanten som blir mitten när du rullar ihop. Det är bra om rullen är lite tjockare än man vill ha den, när den rullas ut fastnar färgerna ihop ordentligt.

Sen låter jag rullen vila ett tag för att stelna till lite. Ibland har jag lagt den i kylen om leran varit väldigt mjuk. Efter en stund...skär försiktigt skivor av rullen och där har vi knappen. Jag brukar använda en stiftpenna, utan stift, för att göra hålen. I början använde jag en lite grövre nål, men det krävdes lite mer arbete för att få det snyggt...

Här har jag rullat ut rullen ännu mer och "byggt" en större rulle. Det syns tydligare hur jag menar på nästa exempel med stjärnknappar. Till plattan som ligger bredvid har jag använt stumpar som blir över.

Såhär ser den ut nu. Lite diskretare och inte så markant som den tidigare.


Stjärnknapparna är gjorda på ett lite annorlunda sätt. Jag har börjat med att skära ut en stjärna ur en lerbit som jag först format som en cylinder. Sen rullas långa smala rullar av den leran som jag vill har runt stjärnan. Kortar av den i mindre passande bitar och fyller ut runt om.
Avslutar med en utplattad lerbit som jag fäster runt om. Här kan man också välja att använda en annan färg på leran, så att den yttre kanten markeras. Som jag tidigare nämnt är det bra om rullen är tjockare än du vill ha dina knappar. När man rullar ut rullen lite fastnar färgerna i varandra och knapparna blir bättre, och hållbarare.

Såhär blev resultatet av stjärnknapparna ( innan jag gjort hålen). Här vill jag tillägga att den svarta leran är fimolera och guldleran är cernitlera. Om man tittar så kan man se att den svara leran har "kladdat" in på guldleran när jag har skurit mina knappar. Jag har använt mig en hel del av båda sorterna och jag tycker att cernitleran är klart bättre för detta ändamål. Den är inte lika kladdig och knapparna blir bättre!
Lycka till med dina personliga knappar!

No comments: